Lekker werken en Lean. Lean is niet eng.

Het is leuk!

 

Monteurs in de werkplaats vroegen me, waarom ik zoveel moeilijke woorden gebruik. ‘Lean’ De term zelf is niet moeilijk, maar wel als je de betekenis niet kent en er wel iets van je wordt verwacht.

 

Ik ben er mee gestopt. We noemen het gewoon: slimmer werken.

Het doel? Verbeteren vanaf de werkvloer, lekker werken,  tevreden met het resultaat en met energie weer naar huis.

 

Niet harder werken, maar slimmer!

 

'Dat doen we al jaren zo'. Of nog erger: 'Dat moet van mijn baas'. Misschien herken je de uitspraken. Niemand wil veranderen, maar iedereen weet wel iets te noemen dat beter kan. Soms kost dat geld, meestal niet.

  • Het opruimen van de werkplek, levert ruimte en overzicht, waardoor je lekkerder en efficiënter kan werken (5S). Dit geldt voor je bureau, maar ook in een werkplaats of het magazijn. Denk ook eens aan je dossiers en de bestanden op de computer. Kun je alles vinden? Hoe vaak word je gek van je mail?
  • Weet iedereen hoe hij deel uitmaakt van de organisatie en jullie product? Het kan helpen om het proces, de taken en verantwoordelijkheden op papier te zetten (waardestroom, VSM Value-stream map, brownpapersessie). Geen 12-delig handboek, maar zo dat het past bij de medewerkers en het echt verduidelijking geeft.
  • Hoe vaak besteden jullie tijd en energie aan activiteiten waarvan je twijfelt of het wel nuttig is? (verspillingen elimineren, muda mura muri, medewerkerstevredenheid) Hoe vaak gaat er iets mis? Moet je veel lopen of vaak wachten?
  • Voor wie doe je het eigenlijk? Waar heeft een klant geld voor over? (klantwaarde, VOC Voice of Customer, klanttevredenheid, Kano)
  • Als iedereen verbetertips kan aandragen en je dat op de juiste manier aanpakt (verbeterbord en dagstart), kom je samen in de verbetermodus (kaizen).

Je medewerkers optimaal faciliteren, waardoor ze tijd en energie hebben om nieuwe ideeën uit te proberen. Niet alles lukt, maar het leidt wel tot verbetering en werkplezier. Geef ze het vertrouwen en de ruimte. Dat vraagt vaak een andere manier van aansturen. Coachend leidinggeven. En zelf veranderen is ook heel lastig. Totdat je ziet wat het effect is. 

 

Denk je dat je een beetje hulp kunt gebruiken bij het verbeteren van je organisatie? Ik help jou en je mensen om in de flow van verbeteringen te komen. We bespreken de mogelijkheden en vinden de beste aanpak. Iedereen wordt er blij van. Iedereen kan het. Iedereen heeft verbeterkracht!