Vrijwel alles wat we doen is in een proces te vangen. Van een eitje koken, tot een vliegtuig bouwen. En ook je bureau opruimen en de administratieve afhandeling van een opdracht.
Veel doen we op de automatische piloot of omdat we het altijd zo hebben gedaan. We denken er niet meer bij na. We accepteren fouten, onhandigheidjes en een keer extra lopen. Als je daar alleen zelf last van hebt, dan is dat je eigen keuze, maar vaak zijn er gevolgen voor anderen.
Langzaam ontstaan de inefficiënties in het systeem. Mensen vragen elkaar niet meer waarom het zo gebeurt, mensen komen niet meer met ideeën hoe het beter kan. We passen ons aan.
Ik denk dat in elk bedrijf minstens 50% van de tijd wordt besteed aan zaken die niet (zo) gedaan hoeven worden. En daar begint mijn werk. Kijken en vragen. Wat gebeurt hier? En waarom?
Je hebt zelf al bedacht wat beter kan en je hebt een mooi programma gemaakt om dat te veranderen, maar het lukt niet. Geen tijd, geen prioriteit, geen betrokkenheid, geen draagvlak. Misschien is een andere aanpak nodig, misschien is het niet de juiste maatregel op het juiste moment. Samen kijken we wat de oorzaak is en zorgen we dat de gewenste verbetering wordt gerealiseerd.
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Dat kan wel lastig zijn als je een ontwikkeling wilt doorvoeren. Hoe meer mensen, hoe meer meningen. Dat is een uitdaging. Een groot team op gang brengen, een samenwerkingsverband aangaan, een participatietraject van het begin tot het eind. Hoewel het niet altijd efficiënt lijkt, brengen we de mensen samen en praten met behulp van interactieve werkvormen om alle meningen boven tafel te krijgen. Dan is het tijd om op zoek te gaan naar de belangen achter de standpunten. Dan kan er begrip ontstaan voor elkaar en komen er vaak mogelijkheden op tafel die individueel nog niet waren ontdekt.
Lekker werken. Soms wil ik wel eens een dagje ‘aan de lopende band’. Gewoon doorwerken met een duidelijk doel. Dus even een probleem oplossen, een project uitvoeren, een ruimte opruimen. Krijg je gelijk tips om het voor een volgende keer makkelijker te maken. Bel maar!
Wat wil je? De prestaties verbeteren, meer plezier in het werk, klantwaardering omhoog, kosten omlaag.